Sage is een jonge vrouw die door een ongeluk een groot litteken in haar gezicht heeft. Daarom komt ze niet graag onder de mensen. Haar baantje in een bakkerij is ideaal. Ze bakt broden als andere mensen nog slapen en ze hoeft niet in de bakkerij zelf te staan.

Haar moeder is overleden en tijdens een bijeenkomst voor rouwverwerking komt ze in contact met een oude man die Jozef heet. Hij is ver in de negentig en ze sluiten een bijzonder soort vriendschap. Sage zoekt hem op en tijdens één van deze bezoekjes vertelt Jozef dat hij in de Tweede Wereldoorlog als officier in Auschwitz werkte.

Een geweldig mooi verhaal met een dilemma zoals alleen Jodi Picoult ze kan bedenken.

Een grote schok voor Sage. Zeker omdat zij joods is en haar oma Auschwitz overleefd heeft. Jozef wil heel graag sterven, want hij wil niet langer leven met zijn verleden. Hij vraagt aan Sage om hem daarbij te helpen. Dat vind ze eigenlijk te makkelijk. Ze weet niet goed wat ze moet doen en daarom neemt ze contact op met een organisatie die jaagt op kopstukken uit de Tweede Wereldoorlog.

Zo komt ze in contact met Leo. Een jonge man die ervoor zorgt dat Sage een klein beetje uit haar schulpt kruipt. Hij wil dat ze met Jozef blijft praten, zodat ze zijn bekentenis en verhalen kunnen vastleggen om er zo een zaak van te kunnen maken. Sage voelt hier heel weinig voor. Ze walgt van de man sinds ze weet wat voor gruwelijkheden hij op zijn naam heeft staan.

En wat zal haar oma wel niet denken van deze zogenaamde vriendschap? Ze staat in ieder geval voor een zeer moeilijke keuze.

De verhalenvertelster is een klassieke Picoult. Deze schrijfster kan als geen ander een prachtig dilemma opwerpen. Een vraag waar je als lezer ook over na kunt denken. Wat moet een jonge joodse vrouw doen als één van de ergste vijanden van haar lieve oma haar hulp vraagt bij zelfdoding? Je kunt je mooi in haar situatie verplaatsen en zo tot een eigen oordeel komen.

Het verhaal is verder prachtig geschreven. Terugblikken en verhalen van zowel Jozef als de oma laten de verschrikkingen van de Duitse kampen tot leven komen. Een gruwelijke tijd voor de oma, maar Jozef vond zijn rol ook niet bepaald makkelijk. Sage is ook een mooi personage. Een jonge vrouw met een trauma. Een probleem met haar uiterlijk dat ze vooral zelf ziet en dat heeft te maken met nare herinneringen.

Picoult heeft al heel wat goede boeken op haar naam staan en De verhalenvertelster hoort zeker bij haar top drie beste boeken. Het verhaal leent zich ook uitstekend voor een verfilming. Het is dan ook te hopen dat deze er komt.