De 12-jarige dochter Josy van psychiater Viktor Larenz verdwijnt op een dag spoorloos. Ze is ernstig ziek en de doktoren weten niet precies wat ze heeft. Ze kan niet lang zonder medicijnen. Het meisje of haar lichaam is nooit gevonden. Viktor verblijft op een klein eiland om na te denken over de verdwijning en om mee te werken aan een interview. Dan verschijnt er een vrouw die zegt te weten wat er met Josy gebeurd is.

De vrouw zegt schrijfster te zijn en beweert dat haar hoofdpersonen tot leven komen. Ze weet allerlei details over de verdwijning van Josy die nooit bekend zijn gemaakt via de kranten. Ze wil in therapie bij Viktor. Hij ziet dat niet zitten omdat hij zijn werk neergelegd heeft sinds de verdwijning van zijn dochter.

De vrouw komt steeds terug en beetje bij beetje vertelt ze het verhaal van zijn dochter. Het vervult hem met afschuw en het fascineert tegelijk. Hij is opgesloten met de vrouw op het eiland want door noodweer is het vasteland niet te bereiken. Wie is de vrouw en waarom komt de burgemeester van het eiland hem voor haar waarschuwen? Er gebeuren nog meer vreemde dingen. De hond van Viktor verdwijnt en hij ziet een vreemde in het licht van zijn huis als hij ’s avonds buiten loopt. Het verhaal van de vrouw bevalt hem ook helemaal niet. De ontknoping wil hij niet weten. Deze is namelijk erg confronterend. Het zou wel eens zo kunnen zijn dat zijn vrouw betrokken is bij de vermissing. Of is het die vreemde vrouw? En waarom gaat de gezondheid van Viktor achteruit op het eiland? Doet de vrouw iets in zijn thee?

Viktor Larenz vertelt dit verhaal net voordat hij berecht zal worden wegens moord. Het blijkt dat hij al jaren in een inrichting zit. Langzaam wordt duidelijk waarom en de ontknoping is een verrassende.

Het is lang geleden dat ik zo’n spannend boek heb gelezen. Het verhaal wordt steeds spannender en als je net denkt te weten hoe het in elkaar steekt gaat het weer een heel andere kant op. Dit boek is ontzettend knap geschreven. Het einde is onvoorspelbaar en dat is ook de kracht van het boek. Er gebeuren veel vreemde dingen in het boek en ze kunnen allemaal een aanwijzing vormen.

Het is knap hoe de schrijver de lezer op een bepaald spoor zet en toch geloofwaardig een ander eind aan het boek mee kan geven. Dit boek is meer dan een aanrader. Iedereen die van thrillers houdt moet dit boek gelezen hebben. Of niet, want de komende tijd zullen alle thrillers die ik lees schril afsteken tegen de spanning uit dit boek.