Tina vindt in een oud schoolgebouw de dagboeken van Oriol Fontelles. Hij leefde ten tijde van de Spaanse burgeroorlog in een klein dorp in de Pyreneeën. Oriol schrijft het dagboek aan zijn dochter, die hij niet kent. Zijn vrouw heeft hem verlaten net voor de bevalling, omdat Oriol bevriend is met de falangistische burgemeester van het dorp.

Tina komt achter het ware verhaal van de schoolmeester. Een verhaal dat tijdens zijn leven verborgen bleef. De burgemeester neemt hem in vertrouwen en dat bevalt Oriol niet, maar hij heeft geen keuze. Het hele dorp ziet hem als een verrader. Een jongen uit het dorp wordt vermoord en de mensen denken dat deze moord de schuld is van Oriol.

Oriol heeft nog een kant, maar niemand kent deze. Hij werkt ook voor het verzet. Opnieuw niet zijn eigen keuze. Hij verbergt mensen in zijn schoolgebouw en speelt door wat de burgemeester allemaal vertelt. Na het vertrek van zijn vrouw heeft Oriol een verhouding met een machtige vrouw uit het dorp. Zij weet niets van zijn dubbelrol. Deze situatie kan niet lang goed gaan. Oriol wordt op een avond doodgeschoten. Het is alleen onduidelijk of dit door de falangisten komt of door het verzet.

Zijn vroegere minnares wil jaren later dat de schoolmeester heilig verklaard wordt. En Tina zoekt haar op om nog meer te weten te komen over hem. Het verhaal van de man boeit haar. Misschien wel omdat ze een klein beetje in dezelfde situatie zit. Haar man bedriegt haar en is er nooit voor haar. Haar zoon ziet ze nooit omdat deze in een klooster zit. Ze herkent de eenzaamheid van Oriol. Ze gaat zelfs op zoek naar de dochter van Oriol om haar de dagboeken te geven.

Dit is zeker geen makkelijk boek. In het begin raakte ik volledig de draad kwijt door alle personages en verhaallijnen. Maar de aanhouder wint in dit geval zeker. Het is een schitterend opgebouwd verhaal. Het is meesterlijk hoe Cabré de spanning op weet te bouwen en alle lagen uiteindelijk laat samenkomen. Over dit boek blijf je ook nadenken nadat je het uit hebt. Je bent dan inmiddels zo verbonden met de verschillende personages uit het boek dat je ze niet makkelijk loslaat. En er blijven ook veel dingen ongezegd. Er worden beslissingen genomen in het boek die opmerkelijk zijn en die niet altijd verklaard worden. Dat is de kracht van het boek. Niets is echt wat het lijkt. Je moet het boek tot de laatste letter lezen om te weten wat er nu echt met die brave of juist niet zo brave schoolmeester is gebeurd. Een prachtig boek voor de geduldige lezer.