Dit boek speelt zich af in Boston aan het einde van de Eerste Wereldoorlog. Danny Couglin is agent en woont in een wijk met veel Italiaanse immigranten. In deze wijk voelt hij zich prettig want hij is er opgegroeid. Andere leden van het politiecorps zien de immigranten vooral als bron van komende moeilijkheden. Danny wordt geworven om te infiltreren in diverse groeperingen. Het broeit in Boston en men verwacht bloederige acties van verschillende immigrantengroepen die ontevreden zijn over hun situatie in Amerika.

Een ander onderdeel van de taak van infiltrant is het bezoeken van de bijeenkomsten van politieagenten. De hoge omes van de politie, waaronder Danny’s eigen vader, willen weten wat daar allemaal bekokstoofd wordt. Danny gaat er aarzelend naartoe, maar al snel ziet hij er het nut van in. Hij wordt zelfs een soort leider van de beweging. Ze strijden voor hogere salarissen en betere condities van de werkplekken. Er is lang geleden beloofd dat de eisen snel ingewilligd zouden worden. Hier komt bij dat ze hard werken en lange dagen maken. Tijdens de Spaanse griep hebben ze hun leven gewaagd om de situatie controleerbaar te houden.

Een andere persoon in Boston is Luther. Hij is een neger en dat alleen zorgt er al voor dat hij zijn leven niet zeker is. In de tijd waarin het boek speelt is de segregatie nog in volle gang. Luther heeft een duister geheim en hoopt in Boston een leven op te bouwen. Hij loopt ook gevaar door zijn verleden. De familie van Danny neemt Luther aan als huisknecht. In de rijke buurt is het namelijk een must om een donkere klusjesman te hebben. Eén van de huisvrienden van de Coughlins heeft buitengewoon veel interesse voor Luther. Hij weet het geheim van Luther boven water te krijgen en begint hem te chanteren.

Danny en Luther sluiten ondertussen een lastige vriendschap. In de stad blijft het bruisen. Er gaan geruchten dat de politie gaat staken, terwijl ze dat helemaal niet willen. Op hoog bestuurlijk niveau worden vieze spelletjes gespeeld. Uiteindelijk kunnen de agenten niet anders dan daadwerkelijk in staking gaan. Dat terwijl het voor hun eigen positie beter is om niet te staken. De aankondiging van de staking zorgt voor rellen in de stad en de sfeer is grimmig en gevaarlijk.

Danny loopt in deze chaos gevaar. Zeker omdat verschillende terroristen in de stad weten dat hij hun eerder bespioneerd heeft. Het is de vraag of Danny zich staande kan houden in de complete anarchie die in stad heerst. En moet Luther ook voor zijn leven vrezen of lukt het om degene die hem chanteert kwijt te raken?

De infiltrant is een geweldig boek. Lehane heeft met oog voor de geschiedenis van Boston een verhaal gecreëerd dat volledig geloofwaardig is en tegelijkertijd ontzettend spannend. Er zijn misschien een aantal verhaallijnen overbodig, zoals een aantal stukken over honkballer Babe Ruth, maar verder is iedere letter een genot om te lezen. Als lezer kom je in een tijd en stad terecht waar van alles gebeurt. Spaanse griep, aankomende stakingen, bommen en allerlei mensen die wachten op het moment waarop van alles tot een uitbarsting komt.

Voeg hier nog de geschiedenis van de rassenhaat bij en je hebt een rijk en uiterst boeiend boek. Echt eentje waar je uren achter elkaar zonder verveling in kunt lezen. Het vervelendste aan dit boek is, dat er een einde aan komt. En ondanks dat het een behoorlijke pil is, veel te snel. Lees dit boek!