Julia is 27 als ze in 1911 samen met haar ouders terugkeert naar Engeland vanuit India. Daar hebben ze zendingswerk gedaan. Haar vader is ziek en de medische zorg in Engeland is beter. Om financieel bij te kunnen dragen, gaat Julia aan de slag als gouvernante op Highland Hall.

Ze is daar verantwoordelijk voor vier kinderen. Twee kinderen van de landheer Sir William en zijn twee nichtjes. De twee jonge kinderen zijn best lastig. Maar het lukt Julia om ze te interesseren voor haar lessen. De twee nichtjes zijn een ander verhaal. De twee verwende tieners zitten niet te wachten op een gouvernante.

En dan is er ook nog het personeel. Het hoofd van de huishouding vindt ook dat Julia weg moet. Samen met één van de nichtjes smeedt ze een plan om Julia weg te krijgen. Gelukkig voor Julia heeft ze ook fans op het landgoed. Het kindermeisje vindt haar ontzettend aardig. Sir William realiseert zich zelfs dat hij gevoelens heeft voor deze vrouw. Maar wat zal zijn sociale omgeving van hem denken als hij een relatie begint met een gouvernante. Zij is duidelijk niet van adel.

De cover belooft dat het boek voor liefhebbers van de televisieserie Downton Abbey is. Dat maakt het boek niet helemaal waar. De setting doet er wel aan denken. Een verhaal waar het personeel en de bewoners van een landgoed centraal staan. De liefde is belangrijk en er is jaloezie en drama. De gouvernante heeft tegelijkertijd een heel andere insteek. De hoofdpersonen in het boek zijn gelovig en dat komt in het boek ook regelmatig naar voren.

Het verhaal is op zich best aantrekkelijk en nodigt ook wel uit om de volgende delen te lezen. Maar het haalt het absoluut niet bij Downton Abbey Die serie heeft veel sterkere personages, humor en verhaallijnen met veel meer diepgang. De belofte op de cover wordt dus maar deels waargemaakt. Zonder de vergelijking is het een aardig verhaal met een christelijke insteek.