Op de laatste dag van zijn presidentschap verleent de verslagen president gratie aan Joel Backman, een topadvocaat. Deze man wordt ervan verdacht staatsgeheimen te hebben verkocht. Deze zijn via een satelliet verkregen. De CIA en FBI willen graag weten welke mogendheid deze satelliet beheerst. Daarom wordt Backman (buiten zijn medeweten om) als een soort lokkertje geplaats in een Italiaans plaatsje.

Het is nu wachten welk land als eerste een moordenaar stuurt om hun geheim veilig te stellen. Backman voelt dat er iets niet in de haak is. Hij zit daar niet alleen om een nieuw leven te starten. Er zijn teveel vragen waar hij geen antwoord op krijgt. Tot gaat hij braaf iedere dag naar Italiaanse les en doet alsof hij zich graag aan wil passen aan het Italiaanse leven. Op slinkse wijze weet hij contact te leggen met zijn zoon in Amerika. Hij vraagt hem te helpen bij een ontsnapping.

Inmiddels zitten meerdere instanties hem op de hielen en besluit hij te vluchten. Dit doet hij op het paspoort van de doodzieke man van zijn lerares Italiaans. Na veel hachelijke momenten lukt het hem Amerika te bereiken en haalt hij de software om de sateliet te bereiken uit een kluisje en levert het af bij de overheid. Eind goed al goed, want hij zal uiteindelijk ook terug gaan naar zijn Italiaanse lerares.

Het boek sprak mij niet erg aan. Ik kon mij nauwelijks met de hoofdpersoon identificeren en daarom maakte het mij niet zoveel uit dat hij achtervolgd werd. Het was mij lange tijd ook niet duidelijk wat Backman op zijn geweten had en waarvoor hij zo lang in de gevangenis hoorde. Voor mij hing het boek van vaagheden aan elkaar. Door de Italiaanse lessen veelvuldig te beschrijven en door de hoofdpersoon op toeristische uitstapjes te sturen wordt het boek dikker, maar het voegt weinig toe aan het plot. Je voelt ook al op je klompen aan dat de hoofdrolspeler uiteindelijk verliefd zal worden op zijn lerares, die eerst zo stug lijkt. Grisham heeft weinig vernieuwends geschreven. Jammer.