John Grisham is inmiddels een gerenommeerd schrijver als het gaat om rechtbankthrillers voor volwassenen. De belofte is ook een rechtbankthriller, maar dan voor young adults. Zijn ‘advocaat’ is in dit geval een dertienjarige jongen, Theo. Zijn ouders zijn alletwee advocaat en Theo kent iedere rechter, advocaat, officier en griffier in de plaatselijke rechtbank. Zijn klasgenoten komen bij hem voor juridisch advies op het gebied van huisdieren of tijdens de scheiding van hun ouders.

Tot zover is het advocatenleven van Theo vrij makkelijk. Daar komt verandering als er een spraakmakend proces begint. Een man, Duffy, staat terecht voor de moord op zijn vrouw. Er zijn helemaal geen bewijzen en toch denkt iedereen dat de man het gedaan heeft.

Theo is vrij correct en gelooft in het principe dat iemand onschuldig blijft tot het tegendeel bewezen is. Al vindt hij de dader in dit geval ook wel onbetrouwbaar. Theo heeft in ieder geval de eer om zijn klasgenoten tijdens maatschappijleer te vertellen over het proces. En het lukt hem ook om de jongens uit zijn klas plaatsen te bezorgen tijdens één van de zittingsdagen.

Omdat het in de woonplaats van Theo niet vaak voorkomt dat er een moordproces is baalt hij iedere dag dat hij naar school moet. Maar dan krijgt hij via een vriendje ineens iets te horen dat ervoor zorgt dat hij in een moeilijk parket komt en ineens betrokken is bij het belangrijke proces. Aan het vriendje heeft hij beloofd dat hij met niemand over het geheim zal praten. Tegelijkertijd weet hij dat zijn geheim van cruciaal belang is voor de rechtszaak die aan de gang is. Nu moet hij denken als een echte advocaat en de juiste beslissing nemen.

De belofte is vlot geschreven en Theo is een sympathieke hoofdpersoon. Al is te hopen dat hij in de volgende boeken ook een beetje een dark side ontwikkelt, want nu is het wel een beetje de braafste nerd van de klas. Het verhaal zit goed in elkaar. Met een aantal gebeurtenissen die slechts een paar dagen in beslag nemen loodst Grisham zijn jonge lezers naar de finale.

In principe lijkt dit boek erg op zijn legal thrillers voor volwassenen, alleen dan veel meer uitgekleed. De karakters hebben iets minder diepgang, het verhaal is makkelijker en hier en daar lijkt het zelfs een beetje op ‘recht voor dummies’. Grisham laat misschien wel wat te weinig aan de verbeelding over. Het verhaal heeft één duidelijke lijn en daar kun je als lezer niet vanaf wijken. Er is nauwelijks ruimte voor andere interpretaties. En dat is soms bij een thriller wel fijn.

Voor een eerste jeugdboek slaagt Grisham wel. En het is natuurlijk slim om op deze manier vast een hele schare nieuwe fans te kweken voor de volwassenuitgaven van zijn boeken. En ik denk dat volwassenen die niet makkelijk lezen of niet zulke dikke boeken willen lezen aan deze nieuwe Kid Lawyer-serie ook genoeg plezier kunnen beleven.