Jacob is een jongen van achttien met Asperger. Dit betekent dat hij veel behoefte heeft aan structuur, geen emoties kent, mensen niet in de ogen kijkt en snel van streek raakt in onverwachte situaties of bij drukte of herrie. Hij is dol op speurwerk en kijkt iedere dag naar dezelfde serie over forensisch werk. De politie kent hem omdat hij vaak opduikt bij een zaak. Maar nu wordt hij zelf verdacht van moord.

Jacob weet alles van forensisch onderzoek en maakt vaak zijn eigen crime scenes. Zijn moeder moet dan de misdaad oplossen aan de hand van sporen die Jacob voor haar achterlaat. Jacob laat maar weinig mensen toe in zijn leven. Zijn moeder en broertje Theo kan hij verdragen en hij heeft een bijzondere band met Jess. Zij is een jonge studente die Jacob helpt met zijn sociale vaardigheden.

Op een dag wordt Jess vermist en later dood aangetroffen en is Jacob de hoofdverdachte. De dode Jess is in een deken gewikkeld die van Jacob is. Jacob ontkent niet dat hij haar vermoord heeft. Hij zegt alleen maar dat hij het moest doen. Hij is niet in staat om te vertellen wat er precies gebeurd is. Jacob is ontzettend sterk en kan makkelijk zijn goede humeur verliezen en dan agressief worden.

Wat volgt is een lastige rechtszaak waarin Jacob moeite heeft zich te beheersen. Hij kan niet tegen alle aandacht. Het is aan zijn advocaat om de schade te beperken. Jacob kan niet overleven in een gevangenis, ookal heeft hij een moord gepleegd. En zelfs dat is niet eens honderd procent zeker.

Jodi Picoult heeft zich met dit boek overtroffen. De karakters zijn geweldig. Op deze manier leer je enorm veel over mensen met een autistische aandoening. Zij hebben hun eigen regels nodig die soms nogal humoristisch overkomen. Zo eet Jacob iedere dag volgens een andere kleur. Dus bijvoorbeeld alleen maar wit eten of blauw.

Daarnaast neemt Jacob iedere vraag heel letterlijk. En dat is niet heel makkelijk tijdens een politieverhoor. Picoult weet op een mooie manier dit gezin, zonder vader, weer te geven. Jacob weet niet zo goed wat er allemaal speelt, maar de jongere Theo weet goed dat het gezin op het randje balanceert. Hij zoekt dan ook steun bij de vader.

De andere zoon is een meeslepend verhaal met een lach en een traan. Naarmate het einde nadert wordt het ook steeds spannender. De lezer weet ook niet wat er nu precies met de lieve Jess gebeurd is. Ze is dood, dat is het enige dat onbetwistbaar is. Het allersterkste aan dit boek is Jacob. Een geniaal geconstrueerd karakter. Dit boek is een absolute must read.