Ruth is gelukkig met haar nieuwe liefde Aidan Seed. Tijdens hun eerste nacht samen in een hotel biechten ze elkaar hun grootste geheim op onder voorwaarde dat de ander er niks over vraagt. Aidan beweert dat hij jaren eerder een vrouw, Mary, heeft vermoord. Hij beschrijft tot in detail hoe hij de moord begaan heeft. Ruth kan deze bekentenis niet van zich afzetten en gaat op onderzoek uit. Ze komt tot een opmerkelijke conclusie: Mary is springlevend en ontkent dat ze Aidan kent.

Ruth besluit met haar verhaal naar de politie te gaan. Ze kiest daarvoor agent Charlie, voor de lezers van de boeken van Sophie Hannah een bekend personage. Aidan zoekt op dat moment ook contact met de politie. Hij vertelt zijn verhaal aan Simon Waterhouse, heel toevallig de verloofde van Charlie. Het verhaal is vreemd en de politie kan er weinig mee als zij niet anders kunnen dan concluderen dat Mary Trelease inderdaad springlevend is.

Ruth weet nog steeds niet wat ze met het verhaal aanmoet. Aidan, lijstenmaker, beweert dat Mary negen kunstwerken zal schilderen en hij noemt ook de namen. Ruth die Mary Trelease al eens tegengekomen is doordat zij bij een andere lijstenmaker werkt, weet dat Mary één van deze schilderijen al af heeft. Kan Aidan dan in de toekomst kijken en zal hij Mary op een later tijdstip vermoorden?

Niemand, ook de politie niet, kan het onwerkelijke beeld van een moord die er niet is, maar wel tot in detail bekend gemaakt is, niet van zich afzetten. Simon Waterhouse gaat zijn boekje te buiten en start een eigen onderzoek. En ook zijn geliefde Charlie kan de zaak niet laten rusten. Er komt een hoop ellende naar boven, want alle personages in dit boek hebben een verleden met een duister randje. Een moord zou daar best inpassen.

Net als andere thrillerschrijvers, zoals Ake Edwardsson en Karin Slaughter, kiest Sophie Hannah ervoor om haar rechercheteam steeds opnieuw terug te laten keren. De spil in het team wordt gevormd door Simon en Charlie. Al maakt Charlie sinds het vorige boek geen onderdeel meer uit van actief politie-onderzoek. Simon en Charlie draaien in alle boeken om elkaar heen en in dit boek vieren ze hun verlovingsfeest.

Iedereen denkt dat het nooit tot een huwelijk komt, behalve de geliefden zelf. Zij hebben een bijzondere relatie die eigenlijk niet goed lijkt te functioneren en waarin de twee elkaar niet echt versterken, maar eerder beperken. Als ze op onderzoek uitgaan, zijn ze wel aan elkaar gewaagd.

Sophie Hannah heeft in dit boek een mooi en spannend thema gekozen: de moord die niet gepleegd is maar dat gaat misschien nog wel gebeuren. Aan de hand van veel gesprekken tussen de verschillende personages ontrafelt Hannah hun achtergronden en verbanden die er welk degelijk blijken te zijn.

Doordat het verhaal vooral bestaat uit beschrijvingen en niet zozeer uit gebeurtenissen zelf is het hier en daar wat aan de saaie kant. Al blijft de spanning altijd sluimerend op de achtergrond aanwezig. In het verleden is veel gebeurd dat zijn weerslag heeft op het heden. Ruth, Aidan en Mary hebben dingen meegemaakt die hun op een bepaalde manier gevormd hebben. Door de bekentenis van Aidan zijn de drie onlosmakelijk aan elkaar verbonden.

En daar zit precies het spanningsveld, want er worden verhalen aan elkaar verteld, maar wie spreekt de waarheid? En nog belangrijker. Loopt er iemand gevaar of niet? Hannah neemt in ieder geval haar tijd om antwoord te geven op deze vragen. En ook deze keer is het haar gelukt om met de vaste personages en een nieuwe zaak voor het onderzoeksteam een pageturner af te leveren. Al is dit misschien toch de minste van de vier boeken die tot nu toe vertaald zijn in het Nederlands.