Het advocatenechtpaar Wes en Mary Grace wint de zaak van hun leven. Een schikking van 41 miljoen dollar. Zij hebben een vrouw verdedigt die man en zoon verloren is aan kanker. Een groot concert, Krane Chemical, is de schuldige. Zij hebben jaren gif gedumpt bij een dorp en vele inwoners zijn ziek. Het bedrijf wil niet gelijk betalen en gaat in beroep.

En hier begint het verhaal eigenlijk. Een keer geen sterke ontknoping in een rechtbank. Maar het verhaal gaat over de strijd om rechter te worden in de staat Mississippi. Krane Chemical kan alleen winnen als een bepaalde rechter niet meer in het gerechtshof zit. Ze nemen contact op met iemand die een kandidaat naar voren schuift om deze te laten winnen. Eén vrouwelijke rechter, McCarthy, moet weg om in hoger beroep niet te hoeven uitbetalen.

Er volgt een vuile verkiezingsstrijd waarbij de kandidaten met leugens en modder smijten. De kandidaat van Krane Chemical staat er heel goed voor. Ze hebben bijna onbeperkte middelen. Alle grote concerns willen bijdragen, want met de komst van deze rechter hoeven zij in de toekomst waarschijnlijk veel minder schadevergoedingen uit te keren aan slachtoffers.

Wes en Mary Grace houden hun hart vast. Het langdurige proces tegen het concern heeft veel geld gekost en als ze niet betaald krijgen gaan ze failliet. Ook het dorpje dat getroffen is door een kankergolf leeft mee. Zij doen er alles aan om de vrouwelijke rechter in het gerechtshof te houden.

Grisham heeft weer een ouderwetse legal thriller afgeleverd met de aanklacht. En eigenlijk is deze titel ook precies wat hij doet. Met het boek laat hij de lezer zien dat machtige partijen een stem in het gerechtshof kunnen kopen. Grisham toont dat het systeem met gekozen, in dit geval gekochte, rechters niet klopt. Machtige partijen kunnen de rechtsmacht beïnvloeden en de arme burgers zullen dan nooit meer hun gelijk krijgen. Op meesterlijke wijze bouwt Grisham de spanning op.

Ondanks dat er weinig echte actie in het boek zit, is het onmogelijk om het boek even weg te leggen. Krijgen Wes en Mary Grace en de slachtoffers het geld waar ze op wachten of winnen de invloedrijke concerns? Spannend tot aan de laatste bladzijde.