Er is een moordenaar actief die het voorzien heeft op stellen. Ze mogen kiezen wie van de twee zal sterven. Het is aan John Mercer en zijn team om de moordenaar te vinden. Mark Nelson is nieuw in het team. Hij vervangt iemand die eerder de dood vond tijdens het onderzoek. De moordenaar heeft zich twee jaar stil gehouden en slaat nu weer toe. Of is het een ander?

Zijn werkwijze lijkt op die van de persoon die twee jaar eerder ook moorden pleegde. De dader leeft een aantal weken onzichtbaar in het huis van de slachtoffers. Hij weet alles over ze en neemt ze op een bepaald moment beide gevangen. Eén van de twee moet kiezen wie er zal sterven.

Als hij weer een stel gevangen heeft, weet de man van het stel te ontsnappen. Dit lijkt een opening in de zaak te zijn. De dader is inmiddels ook slordiger geworden en heeft een aantal sporen achtergelaten. De rechercheurs hebben tot zonsopgang om de vrouw van het stel te vinden. De verwarde en gewonde man weet alleen nog dat ze ergens in het bos waren. Het is ijskoud, het sneeuwt en de zoektocht is bijna onmogelijk.

Op dit punt raakt het verhaal in een stroomversnelling. Verschillende verdachten volgen elkaar snel op. Steeds weer blijken de rechercheurs achter de verkeerde aan te zitten. De moordenaar lijkt een spel te spelen. En het kan weleens zo zijn dat de vrouw in het bos niet degene is die voor zonsopgang de dood vindt. De moordenaar speelt een ander spel dan de rechercheurs vermoeden. Het is de vraag of ze op tijd realiseren wiens leven er op het spel staat.

Superspannend boek. Het is sowieso een interessant thema. Neem een stel en laat er eentje kiezen wie er dood moet. De meeste zullen zich opofferen voor de liefde. Maar deze moordenaar laat het daar niet bij. Hij begint langzaam te martelen en dit kan er weer toe leiden dat degene die grootmoedig kiest om te sterven toch van gedachten verandert. Deze insteek maakt het boek al interessant en origineel. Daar komt bij dat de schrijver het verhaal zorgvuldig uitgewerkt heeft, wat het zeer zeer spannend maakt. Ik had een tijdje een idee van de mogelijke dader. Helaas zat ik er behoorlijk naast. En dat vind ik fijn aan een thriller. Geen voorspelbaarheid, alleen pure spanning.