Tientallen jaren geleden was St. Louis één van de belangrijkste steden van de Verenigde Staten. In de jaren tachtig is de stad een beetje in verval. De nieuwe korpschef van de politie, de Indiase vrouw Jammu wil daar verandering in brengen, maar kiest daarvoor een opmerkelijke methode die haar erg goed uitkomt.

Ze wil allerlei verbeteringen doorvoeren in de stad, maar daarvoor moet ze verschillende personen in de stad bespelen. Ze doet dit niet op een open manier maar kiest voor een vorm die gelijk is aan terrorisme. In eerste instantie laat ze aanslagen uitvoeren waarbij eigenlijk nauwelijks slachtoffers vallen. Mikpunten van deze terreur scharen zich aan haar zijde, zonder te weten dat de korpschef voor de ellende in de stad verantwoordelijk is.

Daarnaast richt ze zich ook op individuele machthebbers in de stad zoals ontwikkelaar Martin Probst. Hij is een grote man en ze kan zijn steun wel gebruiken. Daarvoor moet ze hem eerste kwetsbaar maken door zich op zijn gezin te richten. En dat pakt ze niet zachtzinnig aan. Een ontvoering van zijn vrouw of het doden van zijn hond zijn geen probleem.

Ondertussen is een aantal mannen de samenzwering van de nieuwe korpschef op het spoor, maar misschien zijn ze te laat met hun onderzoek. Jammu is namelijk net bezig om haar sporen te wissen en al haar hulpjes terug te sturen naar India.

De 27ste stad is een bijzonder en soms ingewikkeld verhaal van een onbegrijpelijke samenzwering. Het boek heeft veel personen en de verhaallijnen lopen niet altijd even logisch. Toch is het verhaal aantrekkelijk om te lezen. Het is sowieso een interessant plot waarbij iemand die zich hoort te focussen op het bestrijden van het kwaad in de stad, juist de grootste aanstichter is en daar ook mee weg lijkt te komen. Het verhaal is dus origineel, maar niet makkelijk te doorgronden. Maar tegelijkertijd vermakelijk en met humor geschreven.