Maria Domenica groeit op in een klein plaatsje in Italië. In de jaren zestig is zij zestien jaar. Het hele stadje suggereert dat ze snel zal trouwen met de knappe Marco. De twee liggen elkaar helemaal niet, maar dat wil niemand zien. Gelukkig voor Maria Domenica vertrekt Marco naar Rome. Nu hoeft ze in ieder geval niet met hem trouwen, zeker niet nadat de geruchten het plaatsje bereiken dat Marco een meisje zwanger heeft gemaakt. Ondertussen spaart Maria Domenica haar geld dat ze in het lokale café verdient om ook te kunnen vluchten naar de grote stad.

Op een dag vertrekt zij ook om maanden later met een dikke buik terug te keren. Om schande te voorkomen wordt Marco uit Rome gehaald en moet hij als vader voor het kind zorgen en met Maria Domenica trouwen. Veel mensen geloven ook dat hij echt de vader is, omdat ze in dezelfde stad woonden. Beide jongeren weten echter wel beter.

Marco is een slechte echtgenoot. Zo bedriegt hij Maria Domenica met haar zusjs en kijkt hij nauwelijks om naar de baby, Chiara. Als hij vervolgens Maria Domenica mishandelt is voor haar de maat vol. Ze wil terug naar haar ouders, maar zij kunnen deze schande niet aan en wijzen haar de deur. Maria Domenica neemt een rigoreus besluit. Ze vertrekt en deze keer wist ze al haar sporen. Niemand weet dat ze een bestaan opbouwt in Engeland waar ze al snel een aardige man ontmoet. Deze man weet weer niks van haar leven in Italië en accepteert haar en de kleine Chiara. Maria Domenica schrikt wel als hij haar ten huwelijk vraagt.

Het verhaal gaat verder op het punt waarop Chiara in de dertig is en benieuwd is naar haar roots. Haar moeder kan ze het niet meer vragen, want die is overleden en haar stiefvader weet van niks. Aan de hand van een oude brief van haar moeder komt Chiara achter haar geboortedorp. Ze reist af en maakt kennis met haar familie en dat verloopt niet altijd even soepel.

Pellegrino weet in caffè amore de sfeer van een kleine Italiaanse plaats en de Italiaanse sfeer voortreffelijk op te roepen. Met maar een heel klein beetje moeite waan je je op een pleintje met de geuren van het typische Italiaanse eten. Met gemak neem je plaats in het café om zo alle laatste roddels uit te wisselen. En dat is de kunst van dit boek. Je waant je ergens anders. En daar komt bij dat het verhaal ook best aardig is. Door de ogen van Chiara maak je kennis met de Italiaanse cultuur, mensen en niet te vergeten het temperament. De zoektocht naar haar echte vader zorgt voor een extra spannende verhaallijn. Dit is gewoon een heerlijk boek om bij weg te dromen en je een beetje op vakantie te wanen in een Italiaanse omgeving.