Bloedbroeders is het verhaal van de wielerploeg van de Rabobank en het dopinggebruik van de wielrenners uit deze ploeg. Vooral het verhaal van Michael Rasmussen staat centraal. Hij was degene die een kans maakte om de Tour de France te winnen, maar uit de koers gehaald werd na problemen met zijn whereabouts.

Het boek geeft een beeld van het leven in de koers. Wat er allemaal nodig is om een topprestatie neer te zetten als wielrenner. Het laat zien dat de wielrenners van de ploeg risico’s nemen met verboden middelen. Ze bezoeken artsen in het buitenland en laten ook tijdens grote wielerrondes artsen langskomen om bloed langs te brengen.

Rasmussen is gedreven en wil graag winnen. Maar in de tijd waarin hij koerst is dat volgens hem niet te doen zonder extraatje. Hij ziet om zich heen hoe de andere wielrenners goed presteren met verboden middelen of bloeddoping. Hij besluit om zelf ook buiten de regels om het nodige tot zich te nemen. Zijn aanpak lijkt solide, maar hij maakt een foutje. Zijn whereabouts plant hij zorgvuldig, maar hij houdt er geen rekening mee dat een journalist hem herkent op een plek waar hij dan niet hoort te zijn. Dat maakt een einde aan zijn sprookje met de gele trui.

Steven Derix en Dolf de Groot hebben een boeiend boek geschreven. Op een spannende manier nemen ze de lezer mee en geven een kijkje in de Raboploeg tijdens de dopingjaren. Talenten als Rasmussen, Boogerd en Dekker vallen allemaal voor het bedrog. Het verhaal is inmiddels al jaren bekend, maar toch is het leuk om het nog eens een keer na te lezen. En de schrijfstijl van beide auteurs zorgt er ook nog eens voor dat het aangenaam is om het te lezen. Geen saaie feiten, maar een vlot relaas over een onderwerp dat zo lang taboe is geweest.