Chantal Zwart, die ook in het debuut van Michael Berg Twee zomers de hoofdrol speelde, werkt nog steeds als presentatrice bij een lokaal radiostation in het Franse Limousin. Tijdens één van de uitzendingen interviewt ze schrijver Peter Versloot. Hij heeft een boek geschreven over zijn woonplaats, het kleine dorpje Rebeyrat. In dat boek komen de dorpsbewoners er niet al te best vanaf. Ze willen publicatie van het boek dan ook voorkomen.

Vlak na het interview met Chantal, waarin een passage uit het boek voorgelezen wordt, krijgt Versloot te maken met een nare gebeurtenis. Zijn schrijvershuisje dat naast zijn gewone huis staat is platgewalst. Alle dorpsbewoners weten uiteraard nergens van. Peter en zijn bloedmooie vrouw Tamara zijn erg geschrokken, maar gaan gewoon door met hun leven. Dat is niet altijd makkelijk, want bij de garage in het dorp zijn ze bijvoorbeeld niet meer welkom.

Op een dag in het weekend schrikken ze enorm van geweerschoten. De plaatselijke jachtvereniging is bezig het aantal wilde zwijnen terug te dringen en dat doen ze in de buurt van het huis van Versloot. De dorpelingen lijken zich steeds meer tegen het echtpaar te keren. Ze hebben in het dorp slechts twee goede vrienden. Een rechter besluit uiteindelijk dat Versloot zijn boek zonder enige verandering mag publiceren.

Chantal houdt contact met het echtpaar Versloot. Doordat de situatie na haar uitzending geëscaleerd is, voelt ze zich deels verantwoordelijk. Zeker als er nog meer nare dingen gebeuren. Zo drijven de honden van Tamara en Peter op een ochtend dood in het zwembad. En ze blijken zelf ook niet veilig te zijn. Zeker niet met alle jachtpartijen rondom hun huis. Als Peter vermoord wordt, moeten alle mannen uit het dorp hun geweren inleveren, maar dat levert weinig op.

Tamara besluit om het boek ondanks de dood van Peter gewoon uit te geven. Het is de vraag of dat nu wel zo verstandig is. De dorpelingen lijken immers tot alles in staat. Chantal staat Tamara bij en belooft een uitgebreide radioshow te maken over Peter en wie hij was. Doordat ze veel tijd met Tamara doorbrengt komt Chantal uiteindelijk ook in situaties terecht die niet echt horen bij haar werk als radiojournalist.

Berg schrijft opnieuw een spannend en prettig leesbaar boek met de Nederlandse Chantal Zwart in de hoofdrol. Een rustig leventje in Frankrijk is haar kennelijk nog steeds niet gegund. Ook in dit boek loopt haar leven gevaar. In Blind vertrouwen bouwt Berg het verhaal rustig op. In eerste instantie denk je dat vooral de dorpsbewoners meer weten van alle ellende die het echtpaar Versloot overkomt. Maar door een aantal sms-berichten tussen de hoofdstukken door weet je dat er ook nog andere zaken spelen. Iemand in het dorp heeft een affaire en het duurt even voordat Berg zijn lezers laat weten wie dat is. En dat zorgt er niet voor dat het verhaal nu duidelijk is.

Degene die de moordenaar hoort te zijn, heeft de moord namelijk niet gepleegd. Er loopt dus nog iemand rond die graag schiet. Het verhaal is misschien een beetje ver gezocht, maar toch is het boek erg goed. De karakters zijn leuk en geloofwaardig en de setting op het platteland van Limousin is ook perfect. Je kunt je goed voorstellen hoe dorpsbewoners zich tegen een buitenstaander kunnen keren. Zeker als deze negatieve dingen schrijft over de bewoners. Het is wel opmerkelijk dat er geen verwijzingen in het boek zitten naar het vorige verhaal.

Chantal Zwart maakt daar ook van alles mee, maar dat komt niet terug. Wel zo makkelijk voor lezers die Twee zomers niet gelezen hebben. Ik hoop in ieder geval dat Berg nogmaals een boek schrijft met Chantal Zwart als hoofdpersoon. Al zou dat ook weer een beetje ongeloofwaardig worden. Want welke westerse radiojournalist komt nu keer op keer in penibele situaties terecht?