Beenderhuis is alweer de vierde thriller met archeologe Ruth Galloway in de hoofdrol. Ruth is in dit verhaal door het plaatselijke museum gevraagd aanwezig te zijn bij het openen van een oude grafkist. In de kist zou één van de voorvaderen van de rijke eigenaar van het museum liggen.

Als ze bij het museum aankomt, treft ze daar het dode lichaam van de curator aan. Inspecteur Harry Nelson neemt de zaak op zich. Het is niet duidelijk of de man een natuurlijk dood gestorven is of niet. Niet veel later sterft ook de eigenaar van het museum plotseling.

Beide mannen ontvingen dreigbrieven van een groep mensen die vindt dat de botten die het museum beheert terug moeten naar het gebied waar ze vandaan komen. Zijn deze mensen schuldig aan de dood van de twee mannen?

In het leven van Ruth gebeurt ook weer van alles. Het contact met Harry is verbroken. Ze komt de aantrekkelijke Max weer tegen op een bijeenkomst. En ze krijgt een excentrieke buurman, een kennis van de merkwaardige Cathbad.

Beenderhuis is de minste in de Galloway-serie. Elly Griffiths valt in dit boek nogal in herhaling. Er zijn net wat te veel verwijzingen naar de vorige boeken. En die verwijzingen herhaalt Griffiths soms ook nog eens. Voor de trouwe lezer is dat een beetje hinderlijk. Bovendien is al die oude informatie niet nodig voor het kunnen volgen van dit boek. Ook als je de andere boeken uit de serie nooit gelezen hebt.

Als je de herhalingen laat voor wat ze zijn, blijft een aardig plot over. Vooral aan het einde wordt het goed spannend. De ontknoping is verrassend. Daar komt bij dat Griffiths gebruik maakt van de interessante karakters die ze in boek één al goed neerzette met Cathbad als favoriet. Deze keer zit er wel wat weinig ontwikkeling in deze personages. Te weinig om met smart uit te kijken naar het volgende deel.

Toch is Beenderhuis zeker geen slechte thriller. Griffiths heeft alleen de lat voor zichzelf, met de eerdere boeken in deze serie, erg hoog gelegd. Deze is dan net ietsje minder indrukwekkend. Toch wil je de volgende keer gewoon weer lezen over Ruth Galloway en haar vrienden. Het is een bijzonder stelletje personages bij elkaar en ze geven de boeken kleur.