Mensen kennen Dolf Jansen van televisie, radio of het theater. Maar naast artiest is Jansen ook een fanatiek hardloper die in staat is de marathon te lopen in 2,5 uur. In dit boek beschrijft hij zijn leven als hardloper. Als ventje begonnen met rondjes in de buurt en tegenwoordig loopt hij overal.

Op een eerlijke en humoristische manier vertelt Jansen hoe het allemaal is begonnen en hoe het vanaf daar verder is gegaan. Hardlopen gaat ook over vriendschap, samen een duurloopje, samen een weekend in een huisje om te trainen en elkaar aanmoedigen vanaf de zijkant.

Maar naast het genot van de loper beschrijft Jansen ook de pijn en frustratie van blessures, het stukgaan tijdens trainingen en wedstrijden en de continue strijd met de klok om net dat beetje harder te kunnen.

Naast de verhalen van trainingen en wedstrijden in Nederland, neemt Jansen de lezer ook mee naar het buitenland. Trainen tijdens vakantie in Californië of op de Antillen en wedstrijden in Marokko en Japan. Jansen loopt waar hij kan. Heeft hij ergens een optreden dan meldt hij zich bij het theater om vervolgens de schoenen aan te trekken en nog even een rondje te rennen.

Dit boek is zeer leuk en interessant om te lezen. Het laat een andere kant zien van een publiek figuur. Met enige zelfspot geeft Jansen zijn hardloopleven bloot. Hij beschrijft dit op humoristische wijze en gaat van de hak op de tak. Zo beschrijft hij een trainingsrondje in Schoorl om vervolgens een zijstapje te maken naar bijvoorbeeld een wedstrijd in Marokko. Het leest dus niet als een duidelijk, chronologisch geheel, maar dat geeft helemaal niks. Voor de hardloper of liefhebber van (loop)sport absoluut een erg leuk boek om te lezen!